Digital wear - Alessandro Villa architect

Furniture design

Digital wear

Kitchen System design, Casa Décor Exhibition, Spain
Progetto per cucina, Mostra Casa Décor, Spagna


Elegant dress-code for a kitchen system; finishes are designed as a fabric and are produced with the same digital printing techniques that are used for fabrics. In this case digital print is applied to high-pressure laminate panels.
The vertical lines are inspired by a printed fabric with wide and narrow bands of white and pearl gray color, marked by thin “pencil” lines, precisely graphite color. The basic idea of ​​the composition starts from perception. The vertical lines of the decoration are balanced by the horizontal line, thin and sharp, of the tops.
Overall, a balanced geometry, is easy to read also in the design of the cabinets and columns for the built-in appliances.
Surfaces are further enriched by the combination with the tops and some satin steel panels. What color is steel? It is white, gray, blue. It is often the color of the light and the space that is reflected in it.
The overall effect is a
ton sur ton mix of delicate colors.
As in a high fashion dress, to remain in the metaphor, the coral-colored aluminum handles are a precious detail that decorate the furniture like the buttons of a dress. The seemingly random position responds to the best functionality.  

Un sistema di mobili e attrezzature per una cucina che indossa un abito elegante; il rivestimento è concepito come un tessuto e prodotto con le medesime tecniche di stampa digitale che si impiegano in campo tessile. In questo caso applicate ai pannelli in laminato ad alta pressione. Le righe verticali si ispirano ad un tessuto stampato a fasce larghe e strette di colore bianco e grigio perla, marcate da sottili righe “a matita”, color grafite appunto. L’idea di fondo della composizione prende avvio dalla percezione. Il senso di verticalità delle linee che disegnano e decorano le ante è bilanciato dalla linea orizzontale, sottile ed affilata, dei piani. Nel complesso una geometria equilibrata è ben leggibile anche nel disegno degli armadi e delle colonne per l’incasso degli elettrodomestici. La superficie del mobile è ulteriormente arricchita dall’abbinamento con i piani ed alcuni pannelli in acciaio satinato. Di che colore è l’acciaio? È bianco, grigio, azzurro. Spesso è del colore della luce e dell’ambiente che vi si riflette. L’effetto complessivo è una miscela ton su ton di colori e superfici.
Come in un abito di alta moda, per rimanere nella metafora, le maniglie in alluminio verniciato color corallo sono un dettaglio prezioso che punteggia l’arredo come i bottoni di un vestito. La posizione apparentemente casuale risponde in realtà alla maggior comodità di apertura.

client: Casa Decor
year: 2009
project by: Alessandro Villa
project assistant: Roberto Zoccali

Digital print laminates, kitchen system - Alessandro Villa architect
New York loft - Alessandro Villa architect